In een boek en een gelijknamige expositie in kunstcentrum Witte de With onderzocht kunstenaarsduo Bik Van der Pol aan de hand van de tentoonstellingsarchieven hoe het geheugen van dit instituut voor de moderne kunst eruitziet. Ze inventariseerden dat wat was overgebleven en gaven restanten of sporen een nieuwe plek. Dit conceptuele boek is een verslag van de kritische blik van het duo en kun je zien als een kunstwerk op zich.

Aan de hand van een goed geredigeerd beeldverhaal van foto’s die tijdens het proces zijn genomen, word je als een forensisch onderzoeker door het boek heen gevoerd langs de archiefkasten. 

 

Hier en daar wordt je gang kort onderbroken door ingehangen tekstpagina’s. Deze teksten zijn net als de kasten getrapt getypografeerd, de inventarislijst achterin levert heerlijk ontworpen pagina’s op. Mooi gedrukt op zacht Cyclus Offset.


Hoewel het boek moeilijk in één keer te vatten is en de complexe flaptekst het doorgronden ervan spijtig genoeg niet veel makkelijker maakt, is het juist te prijzen dat een gevestigde kunstinstelling het aandurft haar eigen rol op deze manier te ondervragen en daarover een goed verzorgde uitgave weet te publiceren

Auteur Defne Ayas, Bik van der Pol (ed.)

Jaar 2017

Taal English

Redactie Defne Ayas, Bik van der Pol

Uitgeverij Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam

Ontwerper Studio Bardhi Haliti, Amsterdam; fotografie door Bob Goedewaagen, Aad Hoogendoorn

Prepress UNICUM | Gianotten Printed Media, Tilburg (Gerrie van Beek)

Drukker UNICUM | Gianotten Printed Media, Tilburg

Binder Hexspoor, Boxtel

Formaat 210 x 297 x 16

Omvang 292 p.

Oplage 1.000

Prijs € 29

ISBN 978 94 91435 49 2

Lettertype Union (RP Digital Type Foundry), Sabon (Monotype)

Bindwijze Genaaid Otabind met flappen

Materiaal 90 g. Munken Pure Rough (Antalis), 70 g. Cyclus Offset (Igepa) (binnenwerk), 240 g. Lessebo Design 1.3 Natural (Igepa) (omslag)